maandag 26 december 2016

NIEUWE PLANNEN

Ik weet niet hoe het jou vergaat aan het eind van het jaar, maar de rust van de kerstdagen en de restdagen van het oude jaar doen mij verlangen naar een nieuwe start. Vorig jaar heb ik een hele planning gemaakt. Veel te ambitiueus, kan ik concluderen. Hoewel wel van alles is ondernomen, zoals de officiële start van een webshop, aanpassingen in de tuin, zijn er nog erg veel dingen blijven liggen. Gelukkig dient het nieuwe jaar zich aan waarin weer nieuwe plannen gemaakt kunnen worden.

De kunst is altijd om de gemaakte plannen te realiseren. Daarom heb ik een voorliefde voor allerlei type agenda's alsof die al voor een deel realiseren wat ik vervolgens nog wel moet uitvoeren. Het juist plannen in de tijd is het probleem, omdat ik een te optimistische beleving van tijd heb en daarbij geen rekening houd met het gegeven dat bijvoorbeeld moeheid ook een factor is. Rust inplannen is dan ook net zo belangrijk als het inplannen van de verschillende activiteiten. Dus voor het komende jaar is het uitgangspunt toch minder willen en meer realiseren door beter te doseren.
 
En ja dan loop ik eens door de boekhandel en snuffel graag tussen allerlei tuinboeken en de nieuwste kookboeken. Ik kon door mijn verlangen het volgende jaar beter te doen, de verleiding niet weerstaan om de Moestuinplanner 2017 van Wim Lybaert aan te schaffen. Wim Lybaert  https://g.co/kgs/9eSwj6  ,bekend als moestuinierder, presentator op de belgische tv en schrijver van tuinboeken maakte in het afgelopen seizoen een tuin- en kookprogramma dat vele kijkers trok. Wie het niet heeft gezien, kan de serie nog terugkijken op https://www.tvgemist.be/het-goeie-leven . Echt een aanrader.

 

Dus nu wil ik wel van hem leren en het komende jaar zijn planner volgen en aanpassen aan de bodemgesteldheid en weersomstandigheden van Harkstede.

Wat leuk aan deze planner is, is dat er naast de todo-lijstjes per maand, een weekagenda is toegevoegd voor eigen aantekeningen. Ook is er een beschrijving met teeltips van zo'n veertig soorten groenten en is er ruimte voor je eigen moestuinplan.
 
Wat dat betreft kan het aan de planning en de tips het komende jaar niet liggen. Nu de uitvoering nog. Of zoals Wim Lybaert het zegt:

 " Goed gepland is beter geplant"

PS. Het boek is o.a. verkrijgbaar bij bol.com



1 opmerking:

  1. نقدم لكم شركة تنظيف منازل بالاحساء الشركة المثالية لتقديم خدمات تنظيف المنازل والشقق والفلل والمجالس والبيوت بالاحساء والتي تقدمها بالاعتماد علي كافة الاساليب والادوات الحديثة وخبرة عشرات السنوات بمجالات التنظيف ومكافحة الحشرات فتعد شركة المثالية للتنظيف بالاحساء افضل شركة تنظيف بالاحساء والمنطقة الشرقية تستطيعون من خلالها الحصول علي منزل نظيف امن خالي من الحشرات بجودة ومواصفات قياسية

    BeantwoordenVerwijderen