zaterdag 27 augustus 2011

VLIERBESSEN

Het is eind augustus. Een mooie zomer of niet, dit is de tijd van de vlierbessen. Hier in de buurt staan veel struiken/bomen en binnen de kortste keren heb je dan ook een bak vol.
Hier kun je heerlijke vlierbessenjam, -siroop en zelfs -wijn van maken. Ik heb er jam van gemaakt voor op de plantenkraam. Belangrijk is dat je de bessen heel goed wast, zodat alles weg is wat je er niet in wilt hebben. Onder de stromende kraan rits ik dan vervolgens de bessen van de steeltjes en weeg een kilo besjes af. Dit voorwerk duurt het langst en is het minst leuk.

Nu kun je de bessen opkoken met 30 ml. citroensap (= sap van 1 citroen) tot ze zacht zijn geworden. Ik druk de gekookte bessen dan door de passeerzeef om alleen het sap en niet de velletjes over te houden. Het sap gaat terug in de pan samen met de geleisuiker en dat laat ik dan nog even goed koken. De gesteriliseerde jampotjes staan klaar om gevuld te worden. Na het afkoelen kun je dan genieten van een boterham met zeer gezonde en lekkere vlierbloesemjam. Je moet er wat voor doen, maar dan heb je ook wat.

Vaak houd ik bij het maken altijd nog jam over voor een half of driekwart potje. Daarvoor bewaar ik de kleine potjes van b.v. kappertjes om die te vullen, zodat ook deze hoeveelheid minstens een jaar bewaard zou kunnen worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten