dinsdag 21 augustus 2012

HORTENSIA'S DROGEN

De pluktuin staat in augustus in volle bloei en daar kan ik menig boeket uit halen voor op de bloemenkraam. Ook bloeien de vele hortensia's nu volop. Her en der knip ik een bol af om te drogen.
Dit kun je alleen doen met die bollen die al enigszins uitgebloeid zijn. Dit is te herkennen aan de lichte verkleuring en aan het wat perkamentachtig wordende gekleurde blad van de bol. Eind augustus en in september is de tijd aangebroken om dan deze bollen te drogen.

Het drogen kun je op verschillende manieren doen. Je kunt bijvoorbeeld de bol op een laagje water zetten en dan niet meer bijgieten. Na een week is de hortensia dan voldoende ingedroogd. Je kunt de bollen ook op de kop hangen in een donkere droge ruimte en dan duurt het ook zo'n vijf dagen voordat je met de hortensia allerlei decoraties kunt maken. Voor deze laatste methode heb ik gekozen.

In de garage span ik draden, waar ik dan de bollen aanhang. De garage is met gesloten deuren donker genoeg om de horensia niet te laten verkleuren. Deze hortensiabollenslingers geven daarbij ook nog eens een feestelijk tintje aan de garage (die nog nooit de auto heeft geherbergd).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten