zaterdag 7 juli 2012

Zomergevoel

De zon schijnt en het is broeierig. Een vlieg bromt om je oor en bijen zoemen van bloem tot bloem: Een ontspannen gevoel maakt zich van me meester. Het is echt zomer. Relaxt zit ik op het tuinbankje met uitzicht op de pluktuin. De lavendelpollen moeten verder geplukt worden. Van de gedroogde lavendeltakjes zal ik op een slechtweerdag geurhartjes maken. Eén bosje staat op een kastje in de kamer en verspreid een geur alsof je door de velden in de Provence rijdt.
Verder kijkend in de pluktuin zie ik de witte lupinen voor de tweede keer in bloei. Morgenochtend maar weer plukken voor de boeketten op de plantenkraam.
Ook het duizenblad (achillea) weet van geen ophouden. De kleur die in de pluktuin staat is roze/rood en past prachtig in de pastelboeketten op de plantenkraam.
Ondertussen zie ik het oranje van de goudsbloemen die deze week ook in bloei kwamen.
Elk voorjaar vraag ik me af of ik deze wel weer in de pluktuin zal opnemen en elke zomer weer heb ik er geen spijt van. De bloemen vinden op de plantenkraam gretig aftrek en wat ik eventueel op het eind van de dag overhoudt, droog ik. De bloemblaadjes gebruik ik in de sla, maak er thee van en ga deze zomer ook proberen calendulazeep te maken.
 Niet alleen is dit geneeskrachtige plantje multifunctioneel, ook van zijn ontwapende uitstraling ben ik elke keer gecharmeerd.
Ondertussen zie ik ook weer veel onkruid de kop op steken. Het relaxte gevoel verdwijnt. Het wordt weer tijd om weer aan de slag te gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten