zondag 12 augustus 2012

BOEKET UIT DE TUIN

Op dit moment staan de floxen volop in bloei. Daar word ik bij het plukken van bloemen in de pluktuin altijd heel hebberig van.Elk jaar kom ik weer tot de conclusie  dat ik te weinig van deze planten in de tuin heb en dat er nog heel veel meer mooie pastelkleuren bestaan, dan die ik nu heb. Dus ik ga weer op zoek om nog meer kleuren in de pluktuin te krijgen om zo nog rijkere boeketjes te kunnen samenstellen. Een van de mooiste floxen op dit moment is deze onderstaande.


 Ook deze heel licht blauw/paarse vind ik prachtig. Floxen zijn overigens erg makkelijk te vermeerderen. Snijd in mei toppen van zo'n 15 centimeter af en doe die met wat stekpoeder in stekgrond. Plaats ze in een klein kweekbakje en geef ze regelmatig water, zodat het potje niet uitdroogt. Na zo'n 6 tot 8 weken zijn de toppen genoeg geworteld en kunnen in de tuin geplaatst worden. Nog hetzelfde jaar zal het plantje bloeien.
Een andere plant die zeker in de pluktuin thuis hoort, is deze bekermalva, die nu enigszins verlaat toch volop in bloei staat. De bloemen blijven zeker een week goed in de vaas.
.
Inmiddels zijn de papaverbollen aan het rijpen om straks in kransen verwerkt te worden. Ze produceren enorm veel zaadjes die ik rijkelijk weer in de tuin uitstrooi. Papavers hebben iets romantisch en als weefplant doen ze het erg goed in elke border.i

Ok de hortensia´s doen het goed bij het opmaken van de kransen. Ze moeten nu nog even rijpen voordat ze geplukt kunnen worden. Nog even wachten dus..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten