zaterdag 1 juni 2013

GEMENGD

Het is me het voorjaartje wel. De kou blijft maar in de lucht met zo nu en dan een warme dag er tussen. Deze waren in de maand mei echter zeer spaarzaam. De tuin heeft nog steeds een achterstand, maar desondanks komt er steeds weer meer aanbod aan bloeiende planten. Nu de brem in de "rui" is en het longkruid is uitgebloeid, kan ik nu gemengde boeketten samenstellen met sering, tuingeranium in verschillende kleuren .en allium. Een gemengd boeket van vandaag ziet er dan zo uit:
 Elk jaar sloof ik me met wisselend succes uit om eenjarigen te zaaien, te verspenen en dan in de tuin uit te zetten. Ook dit jaar vinden weer tal van eenjarigen die geschikt zijn als snijbloem, een plaatsje in de pluktuin. Het koude weer doet hun echter weinig goed. Met moeite slaan ze aan en zien er erg zielig en verkleumd uit..  Ik hoop dat ze toch in de zomer de plantenkraam rijkelijk kunnen vullen.
Tegelijkertijd krijg ik dan de grote behoefte alles te vullen met vaste planten. Het voordeel daarvan is dat ze  elk jaar weer opkomen en je aan de hand van de bloeitijden door de seizoenen heen loopt. Als er één volop in bloei staat, verheug je je al op de planten die daarna knoppen zetten en gaan bloeien.
Ook bloeiende struiken passen hierin, zoals de seringen en de sneeuwbal
 De kou wordt aan de andere kant aardig gecompenseerd door de flamboyante combinatie van geel/rode brem met oranje Azalea.
En waar we ook vrolijk van worden zijn de kippetjes die vrolijk door de tuin scharrelen. Elke dag is het nu eitjes rapen uit het hok. De verse eitjes liggen dan op de plantenkraam, want er zijn teveel voor ons.

Kortom het is een gemengd maandje mei geweest, qua temperatuur, qua bloemen en qua mijn beleving. Laat juni ons maar veel warme brengen..


1 opmerking:

  1. Je hebt een mooie boeket aan plukbloemen gemaakt!
    En wat er wel bloeit ziet er mooi uit.
    Het lijkt erop dat juni beter inzet. We zullen het hopen, zodat je straks weer een mooie gevulde kraam krijgt met eieren toe.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen